Against oblivion – rhetoric of family memories in „Fałszerze pieprzu” by Monika Sznajderman

Authors

  • Magdalena Piechota Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Wydział Politologii Zakład Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2024.1.1

Keywords:

family memory, Holocaust, oblivion, postmemory, Monika Sznajderman, narrative, photography

Abstract

The article proposes reflections on the persuasive intention of Monika Sznajderman's book Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna. From the perspective of the rhetoric of family memories, the issues of amnesia, traumatic blank spots and postmemory were considered as psychological and social processes leading to the need to reconstruct one's identity and make one's own ethical choices. The framework for the analyzes was the triad of rhetorical methods of persuasion, i.e. lógos, éthos and pathos, as well as the semantics and philosophy of photography.

Author Biography

Magdalena Piechota, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Wydział Politologii Zakład Komunikacji Społecznej

Adiunkt ze stopniem doktora habilitowanego w Zakładzie Komunikacji Społecznej.

Droga naukowa:

1994 – magisterium „Kino i film w poezji dwudziestolecia międzywojennego”, promotor prof. dr hab. Krzysztof Stępnik

1994-1998 – studia doktoranckie przy IFP UMCS

2000 – doktorat „Obraz Stanów Zjednoczonych Ameryki w reportażu polskim okresu dwudziestolecia międzywojennego”, promotor prof. dr hab. Krzysztof Stępnik

2001-2009 – adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej w Instytucie Filologii Polskiej

od 2009 - adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej na Wydziale Politologii

2014 - stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo


References

Sznajderman, Monika. 2016. Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Assman, Aleida. 2009. Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. W: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Augé, Marc. 2009. Formy zapomnienia. Kraków: Universitas.

Chlebda, Wojciech. 2017. Jak (w Polsce) zostać INNYM?. W: Obcy. Inny. Analiza przypadków, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Darska, Bernadetta. 2023. Czas reportażu. O tym, co działo się wokół gatunku po 2010 roku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Engelking, Barbara. 2001. Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji autobiograficznych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Flusser, Vilém. 2015. Ku filozofii fotografii. Przeł. J Maniewski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Gluza, Renata. 2019. Obojętność nie jest niewinna – rozmowa z Moniką Sznajderman. [online]https://www.press.pl/tresc/58200,obojetnosc-nie-jest-niewinna-----rozmowa-z-monika-sznajder¬man# (20.10.2023).

Julkowska, Violetta. 2014. Białe plamy. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kaniowska, Katarzyna. 2014. Postpamięć. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red.M. Saryusz-Wolska, R. Traba. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kędziak, Maciej. 2016. Monika Sznajderman: jak pogodzić się z tym, że dziesięcioletni chłopiec jedzie do Treblinki? [online] https://kultura.onet.pl/wiadomosci/monika-sznajderman-jak-pogodzic-sie-z-tym-ze-dziesiecioletni-chlopiec-jedzie-do/fy68fkw (10.10.2023).

Kofta, Mirosław. 2012. Kolektywne poczucie winy a postawy wobec Żydów i procesy ich (de)humanizacji: rola bliskości kulturowej. W: Wobec obcych. Zagrożenia psychologiczne a stosunki międzygrupowe, red. M. Kofta, M. Bilewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Korolko, Mirosław. 1998. Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kwiatkowski, Piotr Tadeusz. 2014. Niepamięć. W: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Leder, Andrzej. 2014. Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Napiórkowski, Marcin. 2012. „Jak społeczeństwa pamiętają” Paula Connertona na tle współczesnych badań nad pamięcią zbiorową. W: P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, tłum.M. Napiórkowski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Perelman, Chaim. 2002. Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Przełożył M. Chomicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ricoeur, Paul. 2006. Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański. Kraków: Universitas.

Trzebiński, Jerzy. 2008. Problematyka narracji we współczesnej psychologii. W: Narracja. Teoria i praktyka, red. B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Turski, Marian. 2021. XI Nie bądź obojętny = XI Thou shalt not be indifferent. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Wolańska, Ewa. Wolański, Adam. 2019. „Formy podawcze narracji, opisu i argumentacji w ujęciu systemowo-funkcjonalnej analizy dyskursu”. Prace Językoznawcze XXI/2, 211-225.

Wójcicka, Marta. 2019. Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wójcicka, Marta. 2023. Medialne dyskursy (nie)pamięci zbiorowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zaleska, Zofia. 2016. Podwójne okulary. Rozmowa z Moniką Sznajderman. [online] https://www.dwutygodnik.com/artykul/6884-podwojne-okulary.html (12.11.2023).

Published

2024-03-28

How to Cite

Piechota, Magdalena. 2024. “Against Oblivion – Rhetoric of Family Memories in „Fałszerze pieprzu” by Monika Sznajderman”. Res Rhetorica 11 (1):6-27. https://doi.org/10.29107/rr2024.1.1.