Instadziennik Mariusza Szczygła jako przykład dyskursu retorycznego
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2023.3.3Słowa kluczowe:
Mariusz Szczygieł, Instagram, dyskurs retoryczny, publicznośćAbstrakt
W artykule dokonano analizy postów Mariusza Szczygła na serwisie Instagram w odniesieniu do cech dyskursu retorycznego. Wykorzystano w tym celu m.in. triadę retorycznych dowodów przekonywania, tj. etos, logos, patos. Charakterystyce poddano sposób prowadzenia konta w nawiązaniu do zmieniającego się środowiska pracy pisarzy/dziennikarzy. Zwrócono uwagę na rolę obrazu w kształtowaniu skutecznego przekazu i transmisji argumentacji. Analiza pokazała, że instadziennik wyraża ciekawość Szczygła wobec świata. Jest też sposobem na uporządkowanie jego własnych rozterek i dylematów. Interakcja z czytelnikami, promocja licznych inicjatyw i projektów związanych z profesją oraz możliwość podzielenia się pasjami i przemyśleniami dotyczącymi różnych sfer życia są spoiwem jego wizerunku, opartego na perswazyjności przekazu.
Pobrania
Bibliografia
Arystoteles. 2009. Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bednarczykówna, Katarzyna. 2020. „Instahistorie”. Press 3-4: 116-120.
Bogdanowska, Monika. 2008. „Topika”. W Retoryka, red. Maria Bartłowska, Agnieszka Budzyńska--Daca, Piotr Wilczek, 39, 35-56. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogołębska, Barbara, Worsowicz, Monika. 2016. Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Buczek, Paulina. 2017. „Instagram jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami”. Naukowy Przegląd Dziennikarski 4: 131-141.
Budzyńska-Daca, Agnieszka. 2008. „Sztuka argumentacji”. W Retoryka, red. Maria Bartłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, 57-76. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Campbell, Karlyn K. 1972. Critiques of Contemporary Rhetoric. Belmont: Wadsworth Publishing.
Darska, Bernadetta. 2023. Czas reportażu. O tym, co działo się wokół gatunku po 2010 roku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Frukacz, Katarzyna. 2019. „Między ekonomią i afektywnością. Polski reportaż literacki w paradygmacie kultury uczestnictwa”. Teksty Drugie 6: 103-119.
Głowiński, Michał. 1973. „Powieść a dziennik intymny”. W Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, red. Michał Głowiński, 76-105. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jaroszyńska, Anna D. 1988. „Krytyka retoryczna w Stanach Zjednoczonych Ameryki: zarys dziejów i najnowsze kierunki rozwojowe”. Pamiętnik Literacki 79 (3): 97-119.
Kampka, Agnieszka. 2014. „Retoryka wizualna a świat społeczny”. W Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, red. Agnieszka Kampka, 5-15. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Kampka, Agnieszka. 2020. „Wizualna analiza dyskursu na Instagramie – możliwości i ograniczenia”. Przegląd Socjologii Jakościowej XVI (4): 86-103.
Kortas, Weronika. 2019. „#Hasztag musi być!”, W Kreatywność językowa w przekazach internetowych, red. Katarzyna Burska, Bartłomiej Cieśla, 167-180. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Leksy, Karina. 2014. „Ekshibicjonizm społeczny w przestrzeni wirtualnej – rozważania społeczno-pedagogiczne”. Chowanna 1: 305-317.
Łozowska, Hanna. 2018. „Obraz jako komunikat informacyjny w ludycznym otoczeniu Instagramu”. W Od naturalizacji do fukcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram, red. Miłosz Babecki, Szymon Żyliński, 45-73. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Maares Phoebe, Hanusch Folker. 2018. „Exploring the boundaries of journalism: Instagram microbloggers in the twilight zone of lifestyle journalism”. Journalism 21 (2): 262–278.
Maryl, Maciej. 2012. „Kim jest pisarz w internecie?” Testy Drugie 6: 77-100.
Modrzejewska, Ewa. 2015. „Retoryka i #media”. Res Rhetorica 4: 51-53.
Orłowska, Paulina. 2020. „Reporter w świecie cyfrowym. Od intymizacji do biotypu”. Studia i Perspektywy Medioznawcze 2: 43-52.
Szczygieł, Mariusz. 2018. Nie ma. Warszawa: Dowody na Istnienie.
Szpunar, Magdalena. 2017. „Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności”. Zeszyty Prasoznawcze 3: 494-504.
Wlekły, Mirosław. 2021. „Najdroższa pomoc świata”. Pismo 4 (40): 12-22.
Zalesiński, Łukasz. 2021. „1500 znaków wolności. Czy media społecznościowe mogą być miejscem wartościowego dziennikarstwa?” Press 7-8: 108-110.
Ziomek, Jerzy. 1990. Retoryka opisowa, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Żyrek-Horodyska, Edyta. 2017. „Reportaż literacki wobec literatury. Korzenie i teorie”. Pamiętnik Literacki 4: 119-131.
Żyrek-Horodyska, Edyta. 2019. „Marka: reporter. O widoczności medialnej Mariusza Szczygła”. Perspektywy Kultury 24 (1): 105-128.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 "Res Rhetorica"
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.