Charles Reznikoff and the Rhetoric of Witnessing through Silence

Autor

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2020.4.8

Słowa kluczowe:

retoryka ciszy, Charles Reznikoff, rzetelność, obiektywizacja, bycie świadkiem, cisza

Abstrakt

Artykuł omawia poezję Charlesa Reznikoffa, amerykańskiego obiektywisty, w świetle zastosowania w niej retoryki ciszy. Analiza jest dwutorowa: po pierwsze, objaśnia znaczenie dwóch ujętych teoretycznie elementarnych składników poezji obiektywistycznej – rzetelności i obiektywizacji – jako niezbędnych w kontekście poruszanej problematyki; po drugie, przedstawia kilka analiz wybranych wierszy Reznikoffa, który określany jest jako poeta-świadek.

Biogram autora

Jacek Partyka - Uniwersytet w Białymstoku

Adiunkt w Katedrze Badań Porównawczych i Edytorstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Jest autorem prac na temat amerykańskiej poezji modernistycznej, amerykańskiej i polskiej literatury Holokaustu, twórczości W.H. Audena i Charlesa Reznikoffa. Stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (Fordham University, New York, 2017/18).

Bibliografia

Auster, Paul. 1984. “The Decisive Moment.” In Charles Reznikoff. Man and Poet, ed. Milton Hindus, 151-65. Orono: National Poetry Foundation.

Barthes, Roland. 1980. Camera Lucida. Reflections on Photography, trans. Richard Howard. New York: Howard, Hill and Wang.

Bernstein, Charles. 2000. “Foreword.” In Prepositions +. The Collected Critical Essays, by Louis Zukofsky, VII-XIV. Hanover, NH: Wesleyan University Press.

Block de Behar, Lisa. 1995. A Rhetoric of Silence and Other Selected Writings. New York: Mouton de Gruyter.

Burke, Kenneth. 2003. “Symbolic Action in a Poem by Keats.” In Close Reading. The Reader, ed. Frank Lentricchia and Andrew DuBois, 72-87. London: Duke University Press.

DuPlessis, Rachel Blau. 2015. “Objectivist Poetry and Poetics.” In The Cambridge Companion to Modern American Poetry, ed. Walter Kalaidjian, 89-101. Cambridge: Cambridge University Press.

Gould, Thomas. 2018. Silence in Modern Literature and Philosophy. Beckett, Barthes, Nancy, Stevens. London: Palgrave Macmillan.

Hatlen, Burton. 1999. “A Poetics of Marginality and Resistance: The Objectivist Poets in Context.” In The Objectivist Nexus: Essays in Cultural Poetics, ed. Rachel Blau DuPlessis and Peter Quartermain, 37-55. Tuscaloosa: University of Alabama Press.

Heller, Michael. 1984. “The Modernity of Charles Reznikoff.” In Charles Reznikoff. Man and Poet, ed. Milton Hindus, 167-75. Orono, ME: National Poetry Foundation.

Mayk-Hai, Liati. 2015. “Towards a Poetics of I/Eye-Witness: Documentary Expression and Jewish American Poetry of the 1930s.” PhD dissertation, The Graduate School of the Jewish Theological Seminary.

Merleau-Ponty, Maurice. 2003. The Phenomenology of Perception, trans. Collin Smith. London, New York: Routledge.

Nicholls, Peter. 2007. George Oppen and the Fate of Modernism. Oxford: Oxford University Press.

Oppen, George. 2002. New Collected Poems. New York: A New Directions Book.

Oppen, George. 2007. Selected Prose, Daybooks, and Papers, ed. Stephen Cope. Berkley: University of California Press.

Reznikoff, Charles. 1974. By the Well of Living & Seeing. New & Selected Poems 1918-1973. Los Angeles: Black Sparrow Press.

Reznikoff, Charles. 1984. “A Talk with L. S. Dembo.” In Charles Reznikoff: Man and Poet, ed. Milton Hindus, 97-108. Orono, ME: National Poetry Foundation.

Reznikoff, Charles. 1996. Poems 1918-1975: The Complete Poems of Charles Reznikoff. Santa Rosa: Black Sparrow Press.

Rich, Adrianne. 2002. Arts of the Possible. New York: W. W. Norton.

Sontag, Susan. 1969. Styles of Radical Will. New York: Dell.

Sontag, Susan. 2005. On Photography. E-book, New York: RosettaBooks LLC.

Zukofsky, Louis. 2000. Prepositions +: The Collected Critical Essays. Hanover, NH: Wesleyan University Press.

Opublikowane

2020-12-27

Jak cytować

Partyka, Jacek. 2020. „Charles Reznikoff and the Rhetoric of Witnessing through Silence”. "Res Rhetorica" 7 (4):114-28. https://doi.org/10.29107/rr2020.4.8.