Construction of Whiteness and Blackness in Herman Melville’s Benito Cereno

Autor

  • Klara Szmańko University of Opole

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2020.4.9

Słowa kluczowe:

Herman Melville, "Benito Cereno", białość, władza, czerń

Abstrakt

Zamiast otwartego potępienia niewolnictwa, świat przedstawiony Benito Cereno rozprasza sprzeciw wobec tyranii poprzez zawiłą konstrukcję relacji podmiotowo-przedmiotowych, kontekst sytuacyjny, stłumione, nie do końca wyartykułowane wypowiedzi Benito Cereno, obrazy oraz złożoną strukturę dzieła. Za pomocą przemilczeń, zastosowania różnorodnych punktów widzenia, napomknięć, czy wyrazistej niedookreśloności, dzieło Melvilla nie tylko wpisuje się w romantyczne kwestionowanie historiografii, ale również wychodzi naprzeciw postmodernistycznej nieoczywistości. Jest to utwór, w którym czytelnik zostaje zaproszony do bycia współautorem wypełniającym luki i przemilczenia własną interpretacją.

 

Bibliografia

Baldwin, James. [1965] 1998. “Going to Meet the Man.” in Black on White. Black Writers on What It Means to Be White, ed. David R. Roediger, 255-273. New York: Schocken Books.

Berryman, Charles. 1990. “ ‘Benito Cereno’ and the Black Friars.” Studies in American Fiction 18 (2): 159-170.

Bhabha, Homi. 1994. “Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Difference.” The Location of Culture. 85-92. London: Routledge.

Colatrella, Carol. 1994. “The Signifi cant Silence of Race: La Cousine Bette and ‘Benito Cereno’.” Comparative Literature 46 (3): 240-266.

Ellison, Ralph. [1952] 1972. Invisible Man. New York: Vintage.

Emery, Allan Moore. 2002. “The Topicality of Depravity in ‘Benito Cereno’.” In Melville’s Short Novels, ed. Dan Mc Call, 303-316. New York: Norton.

Gates, Henry Louis. 1989. The Signifying Monkey: A Theory of Afro-American Literary Criticism. New York: Oxford University Press.

Goldner, Ellen J. 1999. “Other(ed) Ghosts: Gothicism and the Bonds of Reason in Melville, Chesnutt, and Morrison.” MELUS 24 (1): 59-83.

Haegert, John. 1993. “Voicing Slavery through Silence: Narrative Mutiny in Melville’s ‘Benito Cereno’.” Mosaic 26 (2): 21-38.

hooks, bell. 1992. Black Looks: Race and Representation. Boston: South End Press.

Horsley-Meacham, Gloria. 1991. “Bull of the Nile: Symbol, History, and Racial Myth in ‘Benito Cereno’.” The New England Quarterly 64 (2): 225-242.

Jacobs, Harriett. 1861. “’Free at Last’: Incidents in the Life of a Slave Girl.” Page by Page Books. Accessed April 8, 2020. https://www.pagebypagebooks.com/Harriet_Jacobs/Incidents_in_the_Life_of_a_Slave_Girl/Free_At_Last_p5.html. 1-5.

Johnson, James Weldon. [1912] 1995. The Autobiography of an Ex-Colored Man. New York: Dover.

Jones, Gavin. 1995. “Dusky Comments of Silence: Language, Race, and Herman Melville’s ‘Benito Cereno’.” Studies in Short Fiction 32 (1): 39-50.

Kelley, William Melvin. 1962. A Different Drummer. New York: Anchor.

Melville, Herman. 1969. “Benito Cereno.” In Great Short Works of Herman Melville, 238-315. New York: Harper and Row.

Morrison, Toni. 1992. Playing in the Dark. Whiteness and Literary Imagination. Cambridge: Harvard University Press.

Nixon, Nicola. 1999. “Men and Coats; or, The Politics of the Dandiacal Body in Melville’s ‘Benito Cereno’.” PMLA 114 (May): 359-372.

Pahl, Dennis. 1995. “The Gaze of History in ‘Benito Cereno’.” Studies in Short Fiction 32 (2): 171-183.

Scheiding, Oliver. 1998. “Subversions of Providential Historiography in Herman Melville’s ‘Benito Cereno’.” In Re-visioning the Past: Historical Self-Reflexivity in American Short Fiction, ed. Bernd Engler, 121-140. Trier: Wissenschaftlicher Verlag.

Simpson, Eleanor E. 1988. “Melville and the Negro: From Typee to ‘Benito Cereno’.” In On Melville: The Best from American Literature, ed. Louis J. Budd and Edwin H. Caddy, 135-154. Durham: Duke University Press.

Taylor, Nikki. “Wounded Bodies; Wounded Spirits: Margaret Garner’s Family as a Site of Collective and Compounded Violence.” Paper delivered at the MESEA Conference: Ethnicity and Kinship held at Karl Franz University in Graz, Austria, May 30-June 2, 2018.

Valkeakari, Tuire. 2005. “The Politics of Perception in Herman Melville’s ‘Benito Cereno’ and Charles Johnson’s The Middle Passage.” Studies in American Fiction 33 (2): 229-251.

Opublikowane

2020-12-27

Jak cytować

Szmańko, Klara. 2020. „Construction of Whiteness and Blackness in Herman Melville’s Benito Cereno”. "Res Rhetorica" 7 (4):129-46. https://doi.org/10.29107/rr2020.4.9.